یکی از مواردی که در باب اجاره رحم بحث برانگیز است، این مسئله است که چون در این کار، منفعت رحم اجاره داده میشود، پس اجاره صحیح است، اما باید این نکته مورد دقت قرار بگیرد که آیا هر منفعتی برای هر کسی قابل استفاده هست یا خیر. 
در کتاب "مفتاح الکرامه فی شرح قواعد العلامه" در توضیح این نکته که چه مواردی را می توان اجاره داد نوشته شده:< کل عین تصح إعارتها. تصح إجارتها>* یعنی هر چیز که میتوان عاریه داد را می توان اجاره داد، اما در همین کتاب در باب عاریه نوشته شده که فردی که عاریه میگیرد باید اهلیت عاریه را داشته باشد (اهلا للتبرع علیه)** و شارح در توضیح این عبارت علامه حلی می‌نویسد : زیرا برخی از موارد وجود دارد که بعضی از مردم اجازه نفع بردن از آن را ندارند پس عاریه دادن به آنها نیز جایز نیست مانند فرد کافری که نمی‌تواند از عبد مسلمان نفع ببرد . ( لأن من الأعیان ما لا یجوز لبعض الناس الإنتفاع بها فلا تجوز إعارتهالهم و ذلک مثل الکافر یستعیر عبدا مسلما أو أمة مسلمة)
 با این توضیحات شایسته است ابتدا بررسی کنیم ببینیم آیا منفعت رحم برای افراد غیر، قابل استفاده است یا خیر. 

ادامه دارد 


پاورقی
* مفتاح الکرامه فی شرح قواعد العلامه ، ج۱۵ ، ص ۲۲
**همان ج ۱۳، ص ۱۱۲


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

گاندو درب اتوماتیک | کرکره برقی اخبار روز از سايت هاي معتبر Steve فیلم و سریال خط بسته بندی روغن موتور و رنگ گروه فنی مهندسی حیدرطلب خدا را در زندگی رها نكن ، رها نمیشوی سراب پیکاسو طرح